17 mei 2020

Katoenen mondkapjes

Vanwege het corona virus heb ik een setje mondkapjes gemaakt. In mijn ‘lappenmand’ had ik grote lappen katoen in blauw, wit en zwartwit geblokt. Eerst heb ik de lappen alvast op 60° C. gewassen voor het geval ze nog zouden krimpen. Dat is ook de temperatuur waarop de mondkapjes later gewassen moeten worden.
Zowel de website van de Knip als van de Libelle hebben een patroon voor een mondkapje, waarbij je keuze hebt uit 4 maten: man (grootste), vrouw/tiener, kind of peuter (kleinste). Ik heb het patroon voor de man genomen met het idee dat het mondkapje beter te groot dan te klein kan zijn. Bij beide patronen is een streep van 5 cm gemarkeerd, die je na het printen kunt meten om zo te zien of het patroon op de juiste grootte is uitgeprint, wat gelukkig het geval was. 
Noch de beschrijving van de Libelle, noch de video van de Knip vond ik verhelderend, dus ik heb besloten het mondkapje maar gewoon op basis van eigen logica in elkaar te naaien. 

Bij de geblokte stof vond ik het zinvol om te kijken of de ruitjes recht op het mondkapje komen
en daarvoor bood het patroon van de Knip een recht-van-draad lijn.
De dikke, blauwe lap heb ik gecombineerd met één laag witte katoen. De zwartwit geblokte lap was dunner en heb ik gecombineerd met een dubbele laag witte katoen, die ik bij het zigzaggen van de rafelranden meteen al samen heb genomen en verder als één laag heb behandeld. Voor het naaien heb ik voornamelijk wit garen gebruikt.
Na het omzigzaggen van enerzijds de bovenlaag en anderzijds de onderlaag, heb ik bij beide lagen de 2 helften aan elkaar genaaid bij de gebogen zijde (A op het patroon van Libelle). Let op dat je alleen de bewuste ‘neusnaad’ zelf naait en niet doornaait buiten het patroon. Als je klaar bent, kun je die naden al een beetje proberen uit te strijken, want later kom je daar niet meer bij.

Vervolgens heb ik de buitenkant (blauw of zwartwit geblokt) en de binnenkant (enkel- resp. dubbelzijdig wit) aan elkaar gespeld. Deze naden (C en D bij het Libelle patroon) heb ik in 4 losse etappes aan elkaar genaaid, waarbij ik goed heb opgelet dat ik de gestopt ben bij de eerder genaaide ‘neusnaad’, terwijl ik aan de uiteinden wel tot het einde van de stof heb doorgenaaid. Dit laatste is belangrijk, omdat aan de uiteinden de ‘tunnelzoom’ moet komen voor de elastieken.

Bij het aan elkaar naaien van de binnen- en buitenstof de naden in het midden los houden,
maar aan de buitenzijde wèl tot aan het einde van de stof door naaien.
Zodra binnen- en buitenzijde via alle 4 de naden aan elkaar zijn genaaid, is het tijd om het mondkapje om te draaien. Voor we verder gaan is het wel handig om het mondkapje weer even te strijken. 
De rafelranden aan de uiteinden (bij zijde B van het Libelle patroon) heb ik zo smal mogelijk omgevouwen en vast genaaid. Daarna heb ik een nieuwe rand gevouwen van ca. 1½ à 2 cm. voor de ‘tunnelzoom’ waar het elastiek doorheen moet komen. Deze zoom heb ik vastgespeld en aan de voorkant met één nette naad vastgenaaid, zodat het er net uitziet. De naad was zó dik, dat ik handmatig het wiel van mijn vrij eenvoudige Singer naaimachine heb rondgedraad om te voorkomen dat de naald zou breken.
Voor het blauwe mondkapje heb ik voor deze 2 naden bijpassend blauw garen gebruikt en de naad vooraf gemarkeerd met naaikrijt. De draden aan de uiteinden aan de voorzijde heb ik met een naald naar achteren gestoken en daar met de andere draad afgewerkt opdat het stiksel stevig vast blijft zitten.

De naad van de ‘tunnelzoom’ is aan de voorkant zichtbaar
en moet dus netjes worden gestikt met garen in een bijpassende kleur.
De krijtstreep kan later weggewassen worden.
Met een kleine veiligheidsspeld kun je de elastieken - van elk ca. 30 cm. lengte - door de zoom halen en vast knopen. Als het mondkapje te los of te vast zit, dan kun je de knoop iets verplaatsen. Je kunt de elastieken ook aan elkaar naaien als je de prettigst zittende afstand eenmaal hebt gevonden. Ook kun je een lang lint of schoenveter door de zoomnaden rijgen en achter je hoofd vast knopen.

Als je mondkapje maar goed zit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten