9 mei 2016

De prinses in de gouden kanten jurk

Mijn favoriete poppenkastpoppen zijn koningen, koninginnen, prinsessen en prinsen. Onder mijn poppenkastpoppen bevinden zich diverse assepoester-achtige prinsessen in simpele katoenen jurkjes. Daar neem ik natuurlijk geen genoegen mee!

Als eerste heb ik een prinses onder handen genomen met blond haar en een gouden kroontje. Daarbij heb ik gekozen voor "gouden" baljurk. Hiervoor heb ik het simpele, rechte jurkpatroon genomen en dat even onder de armen in tweeën geknipt. Voor de handjes heb ik dit keer níet de roze stofdoek van de Action gebruikt, maar lichtroze katoen, omdat die stof beter bij de gouden jurk kleurde.

De mauw heb ik iets over het handje laten vallen
Voor de jurk heb ik een glimmende, gouden polyesterstof genomen van stoffen-hemmers.nl. Daar heb ik de handjes zó aangenaaid, dat de glimmende stof iets over de handjes valt en die zodoende echt uit de mouwen lijken te steken. Bij de nek laat ik het jurkje altijd ruim open om later gemakkelijk langs de nek van de kop te kunnen naaien.

De rok plooien
Hier ga ik de zoom in de polyesterstof
van de rok naaien.
Voor de rok strook genomen, ca. 3x de breedte van de bovenjurk, in zowel de glimmende, gouden polyesterstof als in gebloemd goud kant van destoffenkraam.nl. De stoffen heb ik eerst aan de bovenzijde aan elkaar genaaid en vervolgens gerijgd tot 2x de breedte van de bovenjurk en de plooien netjes geprobeerd over de gehele breedte te verdelen. Daarna heb ik boven- en onderzijde aan elkaar genaaid. Tenslotte heb ik de rok aan de achterzijde in de lengte aan elkaar genaaid en aan de onderzijde een zoom in de polyesterstof genaaid. Bij het kant heb ik zelfkant aan de onderzijde genomen, zodat ik daar niets aan hoefde te doen.

De baljurk heb ik buitenstebinnen langs de nek vastgenaaid. Voor het afwerken van de nek heb ik een bandje uitgezocht dat het beste kleurde. Zo bleek het bandje met de bruine bloempjes beter bij de jurk te kleuren dan de goudgele bandjes in mijn voorraad. 

Een prinses in een gouden baljurk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten