29 apr 2016

Een oranje aap

Voor mijn poppenkastpoppenverzameling heb ik onlangs twee apen op de kop getikt. Voor beide apen heb ik een wollig vachtje aangeschaft bij destoffenkraam.nl: de ene vacht is zwart, de andere vacht bleek toch iets feller oranje dan gedacht, maar het is zeker geen lelijke kleur. De inspiratie is de mooie vacht van een orang-oetan.

De eerste aap, die ik onder handen genomen heb, heeft - net als de wolf - een enorm wijde nek. Daarom moest ik een wijder patroon dan gebruikelijk nemen. Ik heb wel het eenvoudige, rechte patroon gebruikt. Verder heb ik aan de achterkant de handjes vast aan de jurk uit één stuk vacht geknipt. Alleen aan de voorzijde heb ik de gebruikelijke losse handjes genomen. De eerste stap was dus om de losse handjes aan de vacht te naaien, zoals op de foto hieronder voor één hand is weergegeven.

Het patroon voor de 'jurk' van de aap
Vervolgens heb ik beide zijden aan elkaar genaaid. Voor de onderzijde van de 'jurk' heb ik de zelfkant van stof genomen, zodat ik daar niets aan hoefde te doen. Het handmatig dichtnaaien van de nek rondom de hals van de aap was in dit geval eenvoudig, aangezien de steken toch wegvallen in de dikke vacht.

De aap in een oranje vacht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten