28 jul 2015

Een nieuwe jurk voor de oude heks

Onder mijn poppenkastpoppen heb ik 2 heksenkoppen zonder jurk en eentje waarvan de handjes van de jurk versleten zijn. Voor jurken heb ik glimmend paarse satijn liggen en een doorschijnende stof met gouden sterren, maar voor de oudste, meest aftandse heks leek een niet-glimmende paarse katoen met sterretjes mij beter passen. 
Een heksenmetamorfose
Voor de jurk van de heks heb ik mijn standaard patroon genomen met vanaf de mouwen een in een curve naar beneden breder uitlopend model dat onderaan 15 cm breed is, 2 cm breder dan de taillewijdte, en 19-20 cm lang. Voor de handjes heb ik dit keer een breedte van 4,5 cm genomen, opdat de vingers er gemakkelijker in kunnen schuiven.
De cape links, het patroon voor de nieuwe jurk in het midden en rechts de nieuwe jurk met handjes
Omdat ik deze heks in een zwarte cape wilde kleden, heb ik voor de achterkant van de jurk zwarte katoen genomen, net als voor de stukken cape aan de zijkant. Aan de voorzijde heb ik de cape nadrukkelijk klein gehouden, zodat de paarse stof met sterren goed zichtbaar is.

De jurk heb ik afgemaakt met een klein paars strikje bij de nek. Voor de nek heb ik weer 7 cm los gehouden, de plastic kop erin gestoken en aan beide zijden de naadjes tot aan de nek met kleine steekjes vastgenaaid.

Zie ook: De heks als kruidenvrouwtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten